Hoppa till sidans innehåll
Foto: IPC

IPC:s höjdpunkter 2015: Succé för friidrotts-VM:s mediestrategi

09 DEC 2015 14:33
Nummer 35: Med en kreativ mediestrategi lyckas IPC:s friidrotts-VM i Doha överträffa alla förväntningar, med en total räckvidd på över 26 miljoner människor.
  • Skapad: 09 DEC 2015 14:33

IPC:s friidrotts-VM i Doha, Qatar, slog rekord både på och utanför arenorna. Mästerskapet slog rekord när det gäller antal deltagare och nationer som tog medaljer – vilket visar att den paralympiska rörelsen fortsätter att växa. Dessutom var intresset från media och allmänhet rekordstort.

Idrottarna stod tillsammans för hela 54 nya världsrekord vilket skapade stor uppmärksamhet i media. Och med en smart kombination av digitala plattformar lyckades man nå hela 26,3 miljoner människor över Twitter, Facebook, Instagram, Periscope, Youtube och IPC:s egen webbplats – vilket innebär en fyra gånger så stor räckvidd som man hade vid VM i Lyon för två år sedan.

IPC använde dessutom en lyckad strategi för att skapa maximalt med intresse för VM även inför och efter själva tävlingarna.

– Vi ville bygga upp spänningen för evenemanget på sociala medier och vår hemsida under veckorna inför tävlingarna, och vi insåg att det bästa sättet att göra det på var att lyfta fram idrottarnas egna historier, och berätta dem på ett sätt som funkar bra i sociala medier, säger IPC:s kommunikationschef Craig Spence.

Inför tävlingarna publicerades ett antal videos under rubriken ”My incredible story”, som presenterade många av VM-deltagarna på Youtube, Facebook och Twitter, med undertexter på engelska och arabiska. Filmerna blev succé och vissa av dem nådde upp i nästan 200 000 visningar.

– Inför-kampanjen skapade en extra räckvidd på nästan 10 miljoner människor, vilket bidrog till att lyfta fram idrottarnas fantastiska prestationer i rampljuset, säger Craig Spence.

Under mästerskapet presenterade IPC dagliga upp- och eftersnack och tävlingarna streamades live på webben. Man sände även en daglig show med höjdpunkter kallad #Doha2015, samt erbjöd Periscope-chattar och fråga-svar-sessioner på Twitter.

– Det var vår ambition att använda detta VM för att öka medvetenheten om parasport och funktionsnedsättningar i Qatar och hela regionen, sade Ameer Al-Mulla, vd för Doha 2015:s lokala organisationskommitté, under avslutningsceremonin.

– Med förstasidesnyheter i de lokala tidningarna varje dag, täckning i alla större tv-kanaler och hashtaggen #beyondincredible, som trendade i sociala medier, kan jag med stolthet säga att vi lyckades med detta.

Varje dag presenterar IPC en ny höjdpunkt från det gångna året på hemsidan paralympic.org. Här finns alla höjdpunkter samlade.

Skribent: Tomas Tirén

Sponsorer

Huvudsponsorer

folksam
ATG
Toyota

Sponsorer

Jysk
SKF
Lions

Officiella leverantörer

hemma
GrandTravelGroup
Vinge

Andra kanaler

Facebook ch-twitter
Youtube Instagram

Postadress:
Svenska Parasportförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link