Hoppa till sidans innehåll
Foto: IPC

IPC:s höjdpunkter 2015: Intresset för kälkhockey-VM

04 JAN 2016 10:52
Nummer 22: Kälkhockey-VM väcker rekordstort intresse.
  • Skapad: 04 JAN 2016 10:52

Kälkhockey fick något av ett publikt och medialt genombrott under Paralympics i Sotji 2014. Matcherna på Sjajba Arena sålde slut och NBC ändrade programtablån i sisa minuten för att kunna visa guldmatchen live i USA.

Och intresset har varit fortsatt stort för sporten, inte minst under 2015 års VM i Buffalo, USA. Rekordmånga (sex) tv-bolag sände live från mästerskapet, som vanns av hemmanationen USA före Kanada och Ryssland.

NBC Sports Group sände live 40 timmar på sina plattformar i USA, och CBC Sport (Kanada), RAI Sport (Italien), SKY PercTV (Japan), KHL-TV (Ryssland) och SportDeutchland.tv (Tyskland) visade också matcher från turneringen.

Även de stora tidningarna, som till exempel NBC Sports, USA Today och Huffington Post, följde mästerskapet med stort intresse. Totalt sett nämndes mästerskapet i över tusen artiklar. Dessutom nådde VM 700 000 personer via Facebook och 10 miljoner via Twitter.

Under mästerskapsveckan annonserade USA Hockey, Labatt USA och ESPN planer på att få sporten att växa på nationell nivå, genom att skapa tio nya utbildningsprogram och sända reklam under NHL-matcher på NBC Sports Network.

Varje dag presenterar IPC en ny höjdpunkt från det gångna året på hemsidan paralympic.org. Här finns alla höjdpunkter samlade.

Skribent: Tomas Tirén

Sponsorer

Huvudsponsorer

folksam
ATG
Toyota

Sponsorer

Jysk
Lions

Officiella leverantörer

hemma
GrandTravelGroup
Vinge

Andra kanaler

Facebook ch-twitter
Youtube Instagram

Postadress:
Svenska Parasportförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link