Hoppa till sidans innehåll

IPC:s höjdpunkter 2014 – digitala satsningar tar fansen närmare sporten

23 JAN 2015 14:36
Nummer 22: IPC:s satsningar på digitala medier ger sporten större genomslag – och skapar mervärde för fansen och sponsorerna.
  • Uppdaterad: 23 JAN 2015 14:38

IPC fortsatte under 2014 sin storsatsning på digitala medier. Med exklusivt och innovativt innehåll förde man fansen närmare idrotten och ökade samtidigt genomslagskraften i de sociala medierna, vilket skapade värde för organisationens sponsorer.

Siffrorna talar sitt tydliga språk – under 2014 ökade antalet personer som följer IPC:s nio olika sportkonton på Facebook och Twitter med i snitt 75 procent. En stor anledning till succén är de paralympiska vinterspelen i Sotji, en annan är IPC:s samarbete med Samsung – som ledde till att 30 ledande paralympier spelade in exklusiva videobloggar för Paralympic.org.

– Jag tycker att samarbetet med Samsung var en fantastisk upplevelse. Det är väldigt viktigt att publiken knyter an till idrottarna även utanför själva tävlandet, säger USA:s längdskidåkare Oksana Masters.

Bloggarna lät fansen komma in bakom kulisserna och  gav dem tillgång till material som aldrig visades i tv – och det initiativet hjälpte definitivt till att öka medieexponeringen under Sotji.

Under året introducerade IPC även en rad olika initiativ för att låta fansen interagera direkt med idrottarna, via till exempel Google Hangouts och frågestunder på Facebook.

– Idrottarna själva har alltid varit i centrum för IPC:s digitala mediestrategi. Vi inser att de, bättre än någon annan, kan bidra till att marknadsföra den paralympiska rörelsen och nå ut med Paralympics värderingar. Så att ge fansen möjlighet att kommunicera direkt med dem var ett naturligt steg – som fungerade riktigt bra, säger Natalia Dannenberg-Spreier, IPC:s chef över digitala medier.

IPC presenterar de 50 största idrottshöjdpunkterna från 2014 på hemsidan Paralympic.org.

Skribent: Tomas Tirén

Sponsorer

Huvudsponsorer

folksam
ATG
Toyota

Sponsorer

Jysk
Lions

Officiella leverantörer

hemma
GrandTravelGroup
Vinge

Andra kanaler

Facebook ch-twitter
Youtube Instagram

Postadress:
Svenska Parasportförbundet
Box 110 16
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link